01.contest_lighting_djshop_Luv_Club_Luv Team

Μελέτη δυναμικού και αρχιτεκτονικού φωτισμού στο LUV’ Club

Το τέλος του 2015, μου επιφύλασσε μία πολύ όμορφη έκπληξη. Μία συνολικά ξεχωριστή εμπειρία στη συνεργασία μου, με τον φίλο πλέον, ιδιοκτήτη και εμπνευστή του LUV’ Club. Πολυτάλαντος άνθρωπος, με πολύ αγάπη και μεράκι, ο Θανάσης ασχολείται με όλες τις λεπτομέρειες που αφορούν τη δουλειά του. Ήξερα από την αρχή, ότι ο συνδυασμός του πάθους μας για τη δουλειά μας, θα έφερνε ένα πολύ καλό αποτέλεσμα.

Fan των φωτιστικών της δικής μας Contest από τη Γαλλία και του λογισμικού ελέγχου Daslight, ο Θανάσης είχε αποφασίσει από την αρχή τι θα αποτελούσε τον φωτιστικό εξοπλισμό του αναγεννημένου χώρου. Είχε διαλέξει εξ’ αρχής τα μοντέλα των φωτιστικών, τα οποία έχει ήδη δουλέψει, ενώ εμπνεύστηκε τα πολύ ιδιαίτερα ματ διαμάντια, φωτιζόμενα από RGB leds, τοποθετημένα οροφή του Luv’.

Ο κύριος χώρος του club, κατά τη διάρκεια των πρώτων δοκιμών / δημιουργίας σκηνών

Ο κύριος χώρος του club, κατά τη διάρκεια των πρώτων δοκιμών / δημιουργίας σκηνών

Ο φωτισμός του χώρου, είναι εξ’ ολοκλήρου με πηγές φωτός LED. Συγκεκριμένα, το Luv’ φωτίζουν:

Τον φωτισμό συμπληρώνουν 40 ‘διαμάντια’, πάνελ με όψη από ματ πλεξιγκλάς τοποθετημένα στην οροφή του club, φωτιζόμενα εσωτερικά από ταινίες LED RGB, τις FS30 της JBSystems. Οι ταινίες LED του κάθε πάνελ, οδηγούνται ξεχωριστά, μέσω ενός TAPEDRIVER της Contest, ένα από τα πιο μικρά τροφοδοτικά ταινιών led, τροφοδοτούμενα από 6 έως και 24 Volt, ενώ ελέγχονται μέσω DMX. Τα 40 Tapedrivers είναι τοποθετημένα σε πάνελ, μοιρασμένα σε δύο ομάδες των 20, όπου η καθεμία τροφοδοτείται από ένα τροφοδοτικό Meanwell DRP480-24, ισχύος 480 Watt.

Το πάνελ με τις συστοιχίες των Tapedrivers. Κάθε ένα από αυτά οδηγεί και ένα ‘διαμάντι’ στην οροφή του Luv’

Το πάνελ με τις συστοιχίες των Tapedrivers. Κάθε ένα από αυτά οδηγεί και ένα ‘διαμάντι’ στην οροφή του Luv’

Επιπλέον, τα οπτικά εφέ συμπληρώνουν μία μηχανή ομίχλης Fazetec από την CONTEST, ελεγχόμενη κι αυτή μέσω DMX512, και δύο all time classic μπάλες disco, διαμέτρου 50 εκατοστών.

Τον έλεγχο όλων των φωτιστικών σωμάτων έχει αναλάβει ένα interface DVC3 GZM, από το οποίο αξιοποιήσαμε και τα δύο DMX Universes.

Το DMX splitter / amplifier της Contest, Split-4 και η μηχανή ομίχλης Fazetec στην προσωρινή τους θέση, για τη δοκιμή τους.

Το DMX splitter / amplifier της Contest, Split-4 και η μηχανή ομίχλης Fazetec στην προσωρινή τους θέση, για τη δοκιμή τους.

Οι τύποι φωτισμού του Luv’

Δυναμικός φωτισμός:

Από την αρχή, η ιδέα ήταν να αξιοποιηθούν τα τρία παράλληλα δοκάρια, τοποθετημένα κάθετα στον χώρο. Πάνω εκεί λοιπόν, θα μοιράζονταν οι συνολικά 17 κινούμενες κεφαλές της Contest. Κάθε δοκάρι έχει 3x Thunder-80 και 2x Cyclone-80, ενώ στο μεσαίο δοκάρι φιλοξενήθηκαν και δύο μικρές MHL-90 από την BeamZ, οι οποίες οφείλω να παραδεχτώ, σε συνδυασμό με τις ισχυρότερες, με εντυπωσίασαν ευχάριστα. Ακόμα και στη χρήση μόνο του UV, η απόδοση συνολικά και το φωσφορίζον αποτέλεσμα, είναι άκρως ικανοποιητικό. Πέτυχαν το στόχο τους τα μικρά, αφού ο κύριος λόγος της προσθήκης τους ήταν το εντυπωσιακό UV -για πηγή φωτός LED- που διαθέτουν.

Οι κεφαλές είναι τοποθετημένες σε ένα ‘κανονικό’ ύψος, περίπου 3 / 3,5 μέτρων, αλλά ο χώρος έχει αρκετό βάθος, ώστε τα σχέδια των spot, να έχουν την ιδανική διάμετρο και να γράφουν όμορφα στο χώρο, χωρίς να χάνουν σε φωτεινότητα, ακόμα και με την προσθήκη του πρίσματος. Η τοποθέτηση των τύπων των ρομποτικών στα δοκάρια, δίνει τη δυνατότητα για αρκετό παιχνίδι στον προγραμματισμό. Βέβαια από μόνο του το γεγονός της χρήσης 17 κινούμενων κεφαλών, δίνει αρκετή τροφή για δημιουργία εντυπωσιακών δυναμικών εφέ.

Άποψη του φωτιστικού εξοπλισμού. Στο δοκάρι είναι τοποθετημένες 3x Thunder-80 και 2x Cyclone-80, ενώ διακρίνεται η μία disco μπάλα και μερικά από τα φωτιζόμενα ‘διαμάντια’

Άποψη του φωτιστικού εξοπλισμού. Στο δοκάρι είναι τοποθετημένες 3x Thunder-80 και 2x Cyclone-80, ενώ διακρίνεται η μία disco μπάλα και μερικά από τα φωτιζόμενα ‘διαμάντια’

Στον δυναμικό φωτισμό, περιλαμβάνεται και ένα RGB Laser, από την Ελβετική Laserworld, το PRO-1600 RGB. Το laser τοποθετήθηκε σε σημείο τέτοιο, ώστε να καλύπτει τον χώρο του σ’ όλο του το μήκος.

Φωτισμός LED, διακοσμητικός / αρχιτεκτονικός:

Τον δυναμικό φωτισμό, κυριολεκτικά πλαισιώνουν RGB leds. Περιμετρικά του χώρου, βρίσκονται κάθετα τοποθετημένα συνολικά 21 Minibars της Contest, 3 σε κάθε κολώνα περιμετρικά του κυρίως χώρου. Τα Minibars είναι τοποθετημένα πίσω από μία ξύλινη, διακοσμητική κατασκευή και διοχετεύουν το φως τους παράλληλα το ένα μετά το άλλο, στον τοίχο, φωτίζοντας την μισή επιφάνειά του. Και τα Minibars ελέγχονται ξεχωριστά, για να δημιουργήσουν εντυπωσιακά εφέ gradient, rainbows, κύματα χρωμάτων, chasers και άλλα.

Άποψη του club, με τα Minibar και τα διαμάντια σε μπλε χρώμα

Άποψη του club, με τα Minibar και τα διαμάντια σε μπλε χρώμα

Στην οροφή του Luv’, έχουν τοποθετηθεί τα 40 διαμάντια, διαφορετικών μεγεθών παραλληλόγραμμων σχεδίων, μοιρασμένα κι αυτά σε 4 ομάδες, ελεγχόμενα όμως το καθένα ξεχωριστά. Παρόλο που χρησιμοποιήθηκαν ταινίες LED μέτριας ισχύος (30 led ανά μέτρο), τα διαμάντια δεν περνούν απαρατήρητα, ούτε το φως τους καλύπτεται ιδιαίτερα από τα υπόλοιπα εφέ. Τουναντίον, δημιουργούν μία γλυκιά ατμόσφαιρα, είτε όταν φωτίζουν με ένα μόνο χρώμα, είτε χρησιμοποιούνται rainbows, gradients και chasers.

Οι υπόλοιποι χώροι του club, φωτίζονται με ταινίες και χωνευτά spot με πηγή φωτός led θερμού λευκού.

Ο επισκέπτης καθώς εισέρχεται στον χώρο, έχει αυτή την ‘θέα’. Το PRO-1600 RGB σε οριζόντια σταθερή σάρωση και σε συνδυασμό με την μηχανή ομίχλης, δημιουργεί την ψευδαίσθηση ενός ουρανού

Ο επισκέπτης καθώς εισέρχεται στον χώρο, έχει αυτή την ‘θέα’. Το PRO-1600 RGB σε οριζόντια σταθερή σάρωση και σε συνδυασμό με την μηχανή ομίχλης, δημιουργεί την ψευδαίσθηση ενός ουρανού

Το δίκτυο και ο χειρισμός:

Σ’ αυτό το σημείο πάντα βλέπεις την ποιότητα της δουλειάς των τεχνικών, εδώ μπορείς να κρίνεις την αξιοπιστία της εγκατάστασης. Και σ’ αυτό το κομμάτι δεν υπήρξαν προχειρότητες και εκπτώσεις. Είχαμε δημιουργήσει ένα πλάνο καλωδίωσης, το οποίο τηρήθηκε κατά γράμμα.

Ο φωτισμός χωρίστηκε σε δύο κατηγορίες, παρόλο που τα απαιτούμενα κανάλια δεν ξεπερνούσαν τα 512 (ένα Universe), αξιοποιώντας τα DMX Universes του DVC3 GZM. Για καλύτερη οργάνωση αλλά και για πιθανό troubleshooting, το πρώτο Universe φιλοξενεί τις κεφαλές και το Strobe και το δεύτερο όλα τα RGB leds, τα Tapedrivers δηλαδή και τα MiniBars.

Άποψη του χώρου σε μία disco διάθεση

Άποψη του χώρου σε μία disco διάθεση

Για το δίκτυο των γραμμών DMX512, χρησιμοποιήθηκαν δύο DMX Splitters, τα SPLIT-4 της Contest, ένα για κάθε DMX Universe. Κάθε δοκάρι με τις 5 κεφαλές έγινε και μία γραμμή προς το SPLIT-4, στο Strobe δόθηκε μία γραμμή αποκλειστικά. Κάθε γραμμή τερματίστηκε με αντίσταση 120 Ohm, για αποφυγή βρόγχων. Αντίστοιχα και οι γραμμές των φωτιστικών του 2ου Universe μοιράστηκαν σε 4. Δύο οι γραμμές των 21 MiniBar και άλλες δύο των 40 Tapedrivers. Και εδώ, σε κάθε τελευταίο φωτιστικό σώμα, τοποθετήθηκε τερματική αντίσταση 120 Ohm.

Εξυπακούεται βέβαια, ότι χρησιμοποιήθηκαν καλώδια φωτισμού DMX512 για τα δίκτυα μεταφοράς του σήματος. Το ‘χουμε πει, το ‘χουμε τονίσει πάρα πολλές φορές εμείς εδώ στο djshop.gr, ειδικά σε ό,τι αφορά την καλωδίωση της εγκατάστασης, ειδικά της μόνιμης, να μην γίνονται ‘περικοπές’. Τα μικροφωνικά καλώδια είναι σχεδιασμένα για να μεταφέρουν σήμα διαφορετικής συχνότητας και χωρητικότητας, από αυτό του σήματος DMX. Επίσης η συχνότητα συστροφής των αγωγών μέσα στο καλώδιο, διαφέρει. Το σήμα DMX έχει μεγαλύτερο bandwidth (αριθμός δεδομένων) και συχνότητα (πάνω από τη συχνότητα ακοής μας). Στις γραμμές φωτισμού ένας τεράστιος όγκος δεδομένων κινείται επάνω στη γραμμή, συνεχόμενα και όχι απλά αναλογικό σήμα ήχου. Είναι σίγουρο ότι χρησιμοποιώντας καλώδια ήχου σε εφαρμογές φωτισμού, τα προβλήματα θα εμφανιστούν, αργά ή γρήγορα.

Ο χειρισμός του φωτισμού, γίνεται μέσω του DVC3 GZM, σε συνδυασμό με έναν Midi Controller τον APC20 της AKAI, για εύκολο χειρισμό σε πραγματικό χρόνο.

Ο προγραμματισμός του Daslight.

Η διαδικασία του προγραμματισμού είχε ξεκινήσει νωρίτερα, πριν από την επίσκεψή μου στην Ορεστιάδα. Η προεργασία αφορούσε τα εξής: Όλα τα φώτα είχαν patchαριστεί στα DMX Universes, είχαν ήδη δημιουργηθεί groups με διαφορετικές κατηγορίες εφέ, παλέτες / συνδυασμοί σχεδίων & χρωμάτων, μονά χρώματα/συνδυασμοί και τρεχαντήρια, όπως επίσης εφέ παλμών, συγχρονισμένων και μη, fade in / outs, strobe curves και flash buttons. Στον προγραμματισμό από το σπίτι, με βοήθησε πολύ και ο 3D Visualizer του Daslight. Επίσης, πολλά από τα RGB effects για τα πάνελ και τα MiniBars, δημιουργήθηκαν κατά την βασική προετοιμασία.

Η πραγματική απόλαυση ήρθε όταν συνδέθηκαν τα δύο Universes στο Daslight interface. Στην Ορεστιάδα, στο ανανεωμένο πλέον Luv’ έγινε η περισσότερη δουλειά, που αφορούσε ως επί το πλείστον λεπτομέρειες. Δημιουργήθηκε το group με τις κινήσεις των κεφαλών, μέσα από τη γεννήτρια του λογισμικού (FX Generator), αλλά και με σκηνές δημιουργημένες χειροκίνητα. Προγραμματίστηκαν chases σε ομάδες / όλων μαζί των RGB leds, δημιουργήθηκαν flash buttons για instant shutter on / strobe για τις κεφαλές και για το κλασσικό 1500άρι strobe, για να μπορεί ο χειριστής φωτισμού να συγχρονίζει χειροκίνητα το flashing των κεφαλών και του strobe με το beat της μουσικής. Δημιουργήθηκαν επίσης σκηνές για το laser, PRO-1800RGB.

Το laser προγραμματίστηκε με τρόπο όσο το δυνατό πιο ασφαλή για το κοινό. Τα περισσότερα εφέ προβάλλονται πάνω από το ύψος των 2,5 μέτρων. Το συγκεκριμένο μοντέλο όμως διαθέτει και φίλτρο για 3D και grating προβολές, οπότε και ο περιορισμός του εύρους του σε αυτή την περίπτωση, είναι αδύνατος. Ακόμα και σε λειτουργία μέσω DMX512, το PRO-1800RGB σου δίνει τη δυνατότητα να παίξεις με πολλές από τις παραμέτρους των έτοιμων pattern του, καθορίζοντας το μέγεθός τους (zoom), την φορά της περιστροφής τους, ακόμα και το indexing τους, τον τρόπο σάρωσής τους (κάθετος ή οριζόντιος), το χρώμα και την ταχύτητα όλων των παραμέτρων. Έτσι λοιπόν, ο μεγαλύτερος αριθμός των εφέ, τουλάχιστον αυτά που αφορούν προβολή χωρίς κάποιο φίλτρο, περιορίστηκε σε ένα συγκεκριμένο εύρος ύψους, ώστε να μη προβάλλεται επάνω στο κοινό.

Στο Daslight δημιουργήθηκαν επίσης σκηνές με διαφορετικούς χρόνους αναμονής για την μηχανή ομίχλης της Contest, ώστε ο χειριστής φωτισμού, να μη ξεχνά τη μηχανή συνεχώς σε λειτουργία, δημιουργώντας ίσως ανεπιθύμητα αποτελέσματα.

Μέρος του προγραμματισμού, ήταν και η προσθήκη του midi controller APC20, ταυτίζοντας στα pad του τις σκηνές κίνησης, τις παλέτες και τα chases χρωμάτων / σχεδίων, του shutter / dimmer. Τα faders συνδέθηκαν με την ταχύτητα των εφέ, κίνησης, chases και dimming και το master, στο master dimmer fader του Daslight.

 

Άποψη του Luv’ από το κεντρικό bar

Άποψη του Luv’ από το κεντρικό bar

Επίλογος

Η γενική ιδέα του προγραμματισμού του Daslight, είναι ο χειριστής να μπορεί να δημιουργεί διάφορες εικόνες & διαθέσεις, παίζοντας με πάρα πολλούς συνδυασμούς, ανάλογα με τη μουσική. Με τα flash buttons μέσω του πληκτρολογίου του υπολογιστή, ο χειριστής μπορεί να δημιουργήσει συγχρονισμένα flashes με χειροκίνητο τρόπο στα ρομποτικά και στο κλασσικό Xenon strobe, παίζοντας με το ρυθμό τις μουσικής. Βέβαια υπάρχουν και κάποιες σταθερές σκηνές, intro, όπως μ’ αρέσει να τις αποκαλώ, για το ζέσταμα της διάθεσης του κοινού. Αρμονικοί συνδυασμοί χρωμάτων, αργές περιστροφές των σχεδίων και των πρισμάτων, αποτελούν τις στατικές σκηνές του DVC3. Συμπληρώνοντας τις σκηνές intro, με smooth scanning στον χώρο και στατικές σκηνές που αλλάζουν κάθε πέντε λεπτά με fade in / out, παίζοντας με συνδυασμούς χρωμάτων και τις θέσεις των ρομποτικών, αλλάζοντας εξολοκλήρου την εικόνα του club.

Η αγάπη των ανθρώπων για τη δουλειά τους, η επιθυμία να αφήνουν το προσωπικό τους στίγμα στη διασκέδαση της πόλης, το μεράκι και η προσωπική δουλειά όλων, από τον ιδιοκτήτη, μέχρι τους τεχνικούς και τα παιδιά που απαρτίζουν το crew του Luv’, είναι το υπέρτατο συστατικό της επιτυχίας και της απίστευτης ενέργειας που απέκτησε αυτός ο χώρος. Το Luv’ Club έκανε το ντεμπούτο του στις 23 Δεκεμβρίου του 2015 και έκτοτε βλέπουμε ότι δικαιωματικά έχει καθιερωθεί και πάλι ως ο ναός της διασκέδασης της πόλης! Εμείς, ευχόμαστε σε όλο το team, καλές δουλειές, δυνατές βραδιές!

Στο DjShop.gr μπορούμε να σε βοηθήσουμε να δημιουργήσεις ή να ανανεώσεις την επιχείρησή σου σωστά, με εξοπλισμό που περιλαμβάνει από τράσες μέχρι και το μικρότερο DMX gadget που μπορεί να χρειαστείς. Σε περιμένουμε!

Ηλίας Νικολόπουλος Ηλίας Νικολόπουλος (13 Posts)

Είμαι υπεύθυνος, σύμβουλος και τεχνικός επαγγελματικού φωτισμού στο DJShop. Κόλλησα το μικρόβιο του φωτισμού από πιτσιρίκι, ενώ από το 1997 άρχισα να φτιάχνω τα δικά μου ρομποτικά με τουβλάκια Lego, χαρτόνι και διάφορα εξαρτήματα από τα παιχνίδια που χάλαγα. Πλέον, επισκευάζω, συντηρώ και προγραμματίζω συστήματα επαγγελματικού φωτισμού, ενώ παράλληλα μεγαλώνω την προσωπική μου συλλογή νέων και vintage ρομποτικών.


Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *